ZZP’ers opgelet: geketend door Freelance.nl

Not so fair after all

Freelancers en ZZP-ers opgelet: van Freelance.nl afkomen kan nog een hele klus worden. Ik heb het geprobeerd (een paar maanden terug) maar zonder resultaat.

Na talloze pogingen ontvang ik thuis nog steeds brieven van Freelance Fair, terwijl het bedrijf aangeeft de account te hebben verwijderd.

De kosten? Inmiddels bijna € 150,-.

Da’s heel wat anders dan de beloofde paar tientjes per jaar. Lees vooral even mijn correspondentie met het ‘support team’, de website heeft geen directe contactmogelijkheid.

Begin van het einde

Niet wetend dat mijn abonnement automatisch verlengd zou worden (bij internetabonnementen staat het vaak ter discussie of automatisch verlengen wettelijk is toegestaan zonder handtekening e.d.) kreeg ik een paar maanden terug vervelende brieven in mijn voormalige woning bezorgd.

Vervelend, omdat het bedrijf onder de naam Freelance Fair opereert, iets wat veel ZZP-ers zullen verwarren met een of ander evenement. Let op deze brieven! Die gaan over uw abonnement op Freelance.nl. Na mijn verhuizing naar het buitenland begon iemand (gelukkig) brieven open te maken om mij hierover te berichten. Na een aantal vraagstellingen aan het bedrijf (kan ik opzeggen? Wat moet ik betalen?) hoorde ik niets, totdat er deurwaarder-dreiging kwam.

Een nette mail van Martijn verscheen, met de vraag wat er aan de hand was. Klaarblijkelijk was mijn mail via het ‘support team’ niet gelezen, want daarin beschreef ik haarfijn mijn probleem. Tot op heden heb ik nooit antwoord gehad, behalve één (rap getypte) mail, precies 1 maand geleden. Ik citeer:

Merijn de Boer,

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw Wij hebben uw account volledig verwijderd en hopen u hiermee van dienst te zijn
geweest.

Reageer niet via email.

Heeft u nog verdere vragen maak dan een nieuwe support ticket aan via:

http://www.freelance.nl/?p=contact

Het Freelance.nl Support Team

-----------------
Op verzoek van mr. Martijn stuur ik een herhaald antwoord. Tot op
heden heb ik niets van mijn overige reacties vernomen. Ik ontvang nog steeds
mail van Freelance (ik woon in het buitenland) en hiermee is dus mijn account
nog steeds niet opgeheven. dhr. heeft mij verzekerd dat met
terugwerkende kracht het account is verwijderd, dit lijkt echter niet het geval.
Wanneer bij herhaaldelijke berichtgeving van mijn zijde geen actie wordt ondernomen
dan moet ik andere stappen ondernemen. 

Ook heb ik tot op heden nog niet vernomen of (met het oog op de terugwerkende kracht
van intrekking van account) er nog een rekening openstaat. 

Graag uw reactie

Merijn de Boer

Op dat moment had ik al 92 EURO overgemaakt, naar aanleiding van een telefoontje van de huidige bewoner van mijn woning, omdat de rekening lang had opengestaan. Okee, coulant als ik ben heb ik netjes 3x teveel overgemaakt voor een jaarabonnement van Freelance.nl. Bovenstaande mail (de 3e van het ‘support team’) leek mij afdoende, hoewel ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen had.

Twee dagen terug een nieuwe rekening van Freelance Fair: 55 EURO. Ik wacht nog steeds op antwoord van Freelance.nl, daar ik uiteraard weer een ‘support ticket’ via de website heb aangemaakt. Let op, beste ZZP-ers, dit begint in mijn ogen een beetje gevaarlijk te worden op financieel gebied. Ik heb een prima baan maar betaal nu 150 EURO voor een dienst die ik al erg lang niet meer gebruik. En opzeggen is nog steeds niet gelukt.

Vragen, opmerkingen, dezelfde ervaring? Laat het even weten, dan gaan we hier iets aan doen. Ook als het netjes wordt opgelost laat ik het uiteraard aan u weten, een organisatie kan altijd haar fouten terugdraaien. Ik heb vertrouwen in de mens. Jammer dat het internet hier tussen zit.

Lees ook:Linux op de Iphone – het moment is daar!
Lees ook:Nucleaire reactor in de achtertuin?
Lees ook:Netbooks kampen met identiteitsstoornis
Lees ook:Telegraaf ronselt leden voor Powned
Lees ook:Hyves, hoe kom je er van af?

25 reacties op “ZZP’ers opgelet: geketend door Freelance.nl

  1. André

    Dit soort nare ervaringen heb ik gelukkig niet. Ze hebben wel eens mijn account langer laten doorlopen dan het jaar waarvoor ik betaald had. Eigenlijk een positieve ervaring dus!

      /  
  2. frademan

    Oei! Ik was van plan in te schrijven maar nu wacht ik even af. Laat je weten hoe dit afloopt?

      /  
  3. Merijn de Boer

    André, fijn om te horen. Ik was tevreden met de dienst, totdat ik verhuisde. Ik vind het heel vervelend om dit nu ten tonele te brengen maar ja, er zitten veel zelfstandig ondernemers tussen mijn lezers (en die op het blognetwerk) dus een waarschuwing is op zijn plaats. Sneu geld.

      /  
  4. Michel

    Hmm vervelend! Blijkbaar hebben ‘ze’ hun administratie niet op orde.

    Ook via kvk.nl en SIDN kan ik geen telefoonnummer van het bedrijf vinden. Vreemd!?

      /  
  5. robert

    NIET DOEN! Dit is een manier van geldklopperij.
    Ik ken echt niemand die ooit een klus via Freelance.nl heeft weten te bemachtigen. En inderdaad, wanneer het gaat om financiele zaken, zijn ze niet bereikbaar. Ze rekken de boel totdat je genoodzaakt bent de rekening te betalen. Ik kom er ook niet vanaf!

      /  
    1. Lucas van Rennes

      Ìnderdaad, ik wist ook niet dat freelance.nl automatisch verlengd, maar ik heb ook nooit een klus gehad, en ik heb veel gereageerd in het begin.
      Het systeem werkt gewoon niet, als ik na 3 weken eidelijk bij de laatste 3 van een opdracht van 2-300 euro (of minder) zat, ging ook vaak de opdracht niet meer door.

      tip: niet doen! gelukkig most ik het er niet van hebben….

        /  
  6. Merijn de Boer

    Okee, nieuws aan de horizon. Ik heb contact gehad met het ‘support team’ en mijn laatste rekening mag ik als niet verzonden beschouwen (55 EUR). Vreemd bedrag trouwens, gezien het lidmaatschap van rond de 30 EUR. Wat er met de rest van mijn kosten gebeurt is nu in overleg bij de website.

      /  
  7. kerby

    ik heb ook onverwacht een vervolgfactuur gekregen.
    ik bestede er eigenlijk geen aandacht aan maar toen kwam een herinnering en een sommatie. dat is in de vakantietijd natuurlijk snel verdient.

    telefoontje gepleegd met iemand die er natuurlijk niks mee kon en een ticket waar niet op gereageerd wordt.

    dan maar een item in hun forum… maar die wordt pas geplaatst na keuring.
    ik kreeg wel een reactie dat de automatische verlenging uit te schakelen is in het profiel. ik kan het nergens vinden maar ik ben inmiddels ook geen ‘pro’ meer. blijkbaar is die optie alleen zichtbaar als je pro bent… maar ik heb mijn profiel aangemaakt en ben pas later pro geworden en mijn profiel niet meer aangepast. en de optie staat blijkbaar standaard op aan… erg not-done.

    volgende stap die ze willen nemen is een incassobureau. ik probeer ze aan alle kanten te bereiken dus dat lijkt me erg onredelijk… eens kijken of ze nu echt dienstverlenend zijn of alleen maar be\zig met geld verdienen.

      /  
  8. kerby

    ik heb net weer eens gebeld maar dat blijkt een antwoorddienst. een veilig muurtje tussen klanten en dienstverlener, kan het nog lomper?
    ik heb overigens een email van freelance toen ik pro werd dat het abonnement geldig zou zijn TOT een bepaalde datum, niets daarin wijst op een automatische verlenging.

    de automatische antwoorddame moest enigszins stamelen toen ik vroeg of ze meer van dit soort klachten kreeg…. en voegde toe dat dat ze dit natuurlijk niet mocht vertellen maar dat haar reactie genoeg zei.

      /  
  9. kerby

    pro-account is inmiddels komen te vervallen, factuur ook.
    jammer dat het niet zonder ergernis kon.

      /  
  10. Merijn de Boer

    @kerby: het heeft bij mij ook veel te lang geduurd voordat er überhaupt antwoord kwam. Het support team heeft gebeld en de laatste fatuur (met een bedrag waarvan niemand wist waarom het zo hoog was: 55E) verviel. Ze gaan ‘kijken’ of ik mijn andere bedragen ook terugkrijg, al vertrouw ik daar niet erg op. Welja, dit topic blijft uiteraard actief! Blijf inzenden als je iets dergelijks meemaakt!

    Ene heer Adema van het support team vertelde mij overigens dat ze bezig zijn met het aanpassen van de ‘automatische verlenging’.

      /  
  11. Pascal

    Ik heb (had?) ook pro account dat liep tot in maart dit jaar, idd ook geen tekst over automatisch verlengen in de bevestigingsmail die ik gekregen heb bij activeren van het pro account.
    Toch maar even in mijn account gekeken en de automatische verlenging uitgezet, eigenlijk heb ik al die tijd maar enkele professionele aanvragen aangetroffen dus een grote toevoeging is de service niet.
    Als het opzeggen zoveel voeten in de aarde heeft gaat het hun nog parten spelen: you can’t stop a Groundswell!

      /  
  12. Sander

    Dit is ongeveer hetzelfde als wat ik nu heb. Ik kreeg een email dat mijn abonnement verlengd is. Nou geen probleem. Ik ga naar de website en betaal netjes met iDEAL. Daarna krijg ik een factuur, een herinnering en een sommatie.
    Ik heb op elk item zeker 1 a 2 emails gestuurd, aangezien er geen telefoonnummer is?! Van de 6 emails heb ik dus 1 reactie gehad. Met de verontschuldiging en ze gingen kijken wat het probleem was. Ik moest wel even de gegevens doorsturen. Nou, ik heb de gegevens van mijn betaling en een daarbij behorende boze email (in nette taal) gestuurd, maar niks meer gehoord.

    Totdat ik vandaag een incassobrief binnen kreeg of ik even het drievoudige wil overmaken. Ik het incassobureau gebeld, alles uitgelegd en nu gaan ze kijken wat ze kunnen doen. Is er nog steeds geen telefoonnummer? Volgend jaar zal ik denk ik geen lid meer van Freelance zijn. Zeer slecht dat er geen support is en ook dat hun administratie niet in orde is!

    Misschien wordt het voor hun tijd om op hun eigen website een opdracht te plaatsen voor een administratief medewerk(st)er?

      /  
  13. Hennie Keeris

    Ben al 2 maanden bezig om een dubbele afschrijving van het abonnementsgeld terug te krijgen…..Tot nu zonder resultaat.

      /  
  14. Steve

    Wat een ratten bij Freelance.nl zeg! Als je al deze reacties ziet dan mag er weleens opgetreden worden tegen Freelance.nl. Ik ga die hufters ook maar eens bellen.

      /  
  15. Krek.

    Er is sinds vorige week een site voor freelance tekstschrijvers die werkt volgens ‘waardebepaling achteraf’. Copytaria.

    De opdrachtgevers betalen de schrijvers na ontvangst van de klus en mogen zelf bedenken wat ze de tekst waard vinden.

    De ingeschreven tekstschrijvers, journalisten, copywriters en correctoren mogen ook zélf bedenken wat ze Copytaria willen betalen. Per jaar, per klus, per volle maan… je vult zélf het bedrag in dat jij de service waard vindt en betaalt per PayPal, Creditcard of laat een pdf-rekening genereren.

    Verdien je niks? Betaal je gewoon niks. Heb je een keer boven verwachting gescoord? Laat je Copytaria delen in de feestvreugde.

    Kan het eerlijker?

      /  
  16. Marcel

    Hoi,

    Ik krijg ook telkens een factuur binnen. Het is toch van de zotte dat je gedurende het inschrijfproces men een jaar abbonement aanbiedt terwijl in de voorwaarde een termijn gehanteerd wordt van onbepaalde tijd.

    Bovendien: inschrijven via een website oke maar opzeggen via normale post moet dan eventjes twee maanden van te voren.

    Al met al krijg ik hier een zeer slecht gevoel over. Jammer want de site is op zich prima en je kunt er wel wat mee verkrijgen.

    Ben benieuwd wat hun reactie is. Per vandaag een vriendelijke email gestuurd.

      /  
  17. Merijn de Boer

    Wel, er is nieuws aan de zon, hoewel de snelheid beperkt is. Ik heb een ontzettend nette e-mail ontvangen waarin mij werd verteld dat gemaakte kosten (door een incassobureau) worden vergoed. Dit was exact één maand geleden. Er is een verzoek tot terugbetaling naar het incassobureau gestuurd, waardoor ik 90 euro terug zou krijgen. Tot op heden heb ik niets ontvangen, ik houd jullie op de hoogte!

      /  
    1. Cor Knor

      Dag Merlijn,

      Het lijkt erop dat er geen administratie, of echte “Support” afd. bestaat, maar dat het in plaats daarvan een éénmans-gebeuren betreft.
      Overigens, terugbetaling door een incasso-bureau lijkt me ook niet realistisch.
      Dat incasso-bureau heeft tenslotte zijn opdracht uitgevoerd en aldus recht op vergoeding voor de verleende dienst.
      De “foute” opdrachtgever behoort m.i. zijn eigen fout met de financiële gevolgen direct te dragen, te vergoeden, dus lijkt het erop, dat dit gebeuren een vertragings-techniek betreft, ongeacht wat de motieven daarvoor (in het geval vàn) ook zullen zijn.
      Het lijkt erop, dat het enigste contact naar FREELANCE (FAIR) “Supportteam” indirect kan worden gelegd via de betreffende deurwaarder.
      Dit door jou aan deurwaarder, de gepasseerde feiten met jouw bevindingen te verstrekken, alsmede de gegronde reden waarom deze onterechte déclaraties zonder mogelijkheid van commentaar onacceptabel of verwerpbaar zijn.
      Uiteraard veel succes gewenst!

      Cor Knor

      p.s.
      Hou “ons” op de hoogte, please!

        /  
      1. Cor Knor

        Aanvulling:
        Deurwaarders kunnen voor zover mij bekend, eventueel met jouw gegrond bezwaar “aan de bel trekken” bij zijn/haar opdrachtgever (Freelance Fair).
        succes!

        Cor Knor

          /  
  18. Lucas van Rennes

    iedereen word gepakt door die automatische verlenging en geen adres..

    verwacht geen reactie als je niet gewoon een goede website hebt.. achteraf gezien is freelance vrij waardeloos als je media klussen zoekt.

      /  
  19. Gerard

    Bedankt, ik was bijna vergeten dat het over 20 dagen verlengd zou worden! Even het vinkje uitgezet voor automatisch verlengen dus.

      /  
  20. Merijn de Boer

    Update: het is nu meer dan 6 maanden geleden dat ik een support ticket indiende, er is echter nog niets gebeurd met het oog op restitutie. Zodra dit gebeurt laat ik het weten.

      /  
    1. Cor Knor

      Hallo Merlijn,

      Lees s.v.p. mijn reactie op jouw vorige item van 23/11-’09

      Groet,

      Cor Knor

        /  
  21. Merijn de Boer

    @All: Freelance Fair heeft mij terugbetaald! Heel netjes, heel fair. Ik sluit hierbij het topic. Heb je een vraag of wil je weten hoe dit soort zaken tot een goed einde te brengen, vraag dan netjes je geld terug en praat hierover. Ik ben erg tevreden met de afhandeling op persoonlijke wijze, daar heeft de organisatie veel tijd aan besteed.

      /  

Reageren is uitgeschakeld